Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Dartiax

MF'er
24 okt 2016
107
6
23
Julianadorp
Iemand nog suggesties voor een mooi ruitje? Vind de sport en tour van Puig wel mooi. Alleen hoor ik dat de sport de wind tegen je helm blaast en voor veel turbulentie zorgt?

Heb voor de rest niet echt mooie ruitjes gezien.

Spiegels zijn van Puig geworden (mooi spul heeft Puig)

167 voor full alu spiegels.
Heb via Ali een imitatie PUIG Toer scherm gekocht voor 30 ipv 170 euro.. Werkt prima!!

RickertJ

MF'er
1 mei 2014
91
1
Putten
Ik ben aan het kijken naar een mt09 oude model, zonder tractiecontrole etc. Ik lees dat dit best wel een makkelijke wheelie machine is. Van mij hoeft dit niet eigenlijk. Is dit echt zo makkelijk om power wheelies the maken of valt het wel mee.

Kaz

MT-09
24 mrt 2017
35
9
26
Zwolle
Ik ben aan het kijken naar een mt09 oude model, zonder tractiecontrole etc. Ik lees dat dit best wel een makkelijke wheelie machine is. Van mij hoeft dit niet eigenlijk. Is dit echt zo makkelijk om power wheelies the maken of valt het wel mee.
Met een klein beetje beheersing is er helemaal niks aan de hand.

Rij zelf 2014 model

• Like
Waarderingen: RickertJ en tmoons

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.051
34
Alles kan. De originele achterveer maakt het wel een beetje simpel. Hij zakt achter vrij vlot door de hoeven en hoppa Airborne. Een kleine aanpassing daar en je hebt daar geen last van. Verder kan je inderdaad als je wilt het voorwiel van de grond krijgen in eerste en tweede versnelling op alleen het gas, misschien ook wel derde, maar dat is mij nog niet overkomen.
Ik heb ook 2014 model

• Like
Waarderingen: RickertJ

RickertJ

MF'er
1 mei 2014
91
1
Putten
Alles kan. De originele achterveer maakt het wel een beetje simpel. Hij zakt achter vrij vlot door de hoeven en hoppa Airborne. Een kleine aanpassing daar en je hebt daar geen last van. Verder kan je inderdaad als je wilt het voorwiel van de grond krijgen in eerste en tweede versnelling op alleen het gas, misschien ook wel derde, maar dat is mij nog niet overkomen.
Ik heb ook 2014 model
Bedankt voor de info tmoons en Kaz! Valt nog wel mee als je niet al te gek. Dus met een andere (stuggere) achterveer is het een stuk minder aanwezig begrijp ik.

Kaz

MT-09
24 mrt 2017
35
9
26
Zwolle
Bedankt voor de info tmoons en Kaz! Valt nog wel mee als je niet al te gek. Dus met een andere (stuggere) achterveer is het een stuk minder aanwezig begrijp ik.
Ja dat is wel een conversie die ik ook nog wil doen
Standaard eigenlijk het enige zwakke punt de vering.
De rest is voor het budget echt prima.

Het is echt niet dat je voor elk stoplicht er achterover af duikelt.

Kaz

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.051
34
Ik heb 2 mt' proefgereden 1 met originele vering en motor mapping (de mapping uit 2013) en eentje met hyperpro vervangingsveer en iets afgetamde mapping (de mapping die als " oplossing voor het aggressive gedrag werd ingezet) de helemaal originele motor was behoorlijk springerig, ik kan geen wheelies, maar daarmee had ik in een stukje van 3 km twee per km te pakken , gewoon op het gas. Bij de andere proefrit was daar eigenlijk niks van te merken. Hij kon omhoog als je wilde.
Maar goed, proefrijden is denk ik het sleutelwoord hierin.

• Like

Jimmeh

MF veteraan
1 jul 2012
2.769
4
27
Antwerp
Ik kan zowel met standaard vering als nu met aftermarket geen wheelies doen :+

Ligt echt allemaal aan je pols hoor. Bij mij zit dat er gewoon echt in dat ik hem juist op hut punt houd dat hij net niet omhoog komt.

Kga daar wel eens aan werken :X

• Like

El-Duderino

MF'er
27 apr 2012
80
10
29
Dordrecht
Ik heb zelf een mt 09 2014 met Hyperpro veren. Geen last van ongecontroleerde en/ of ongewilde wheelies.

Toevoeging: mijn ecu is geflasht

• Like

rklemans

MF'er
7 sep 2013
70
20
52
Hoogland
Ik heb zelf een mt 09 2014 met Hyperpro veren. Geen last van ongecontroleerde en/ of ongewilde wheelies.

Toevoeging: mijn ecu is geflasht
Ik heb mupo vering op een 2014 model. hij komt wel los als ik hard aan het gas hang, is dan wel een bewuste keuze:]
Kan me wel herinneren dat op een demo model deze wat eerder kwam. Was misschien nog even wennen, maar dat weet ik niet zeker.
Wheelies maken kan zeker, maar je ligt zomaar niet per ongeluk op je rug.

Kom regelmatig geflashte ECU's tegen. Ben benieuwd wat het verschil is. Ik snap echter niet dat het zo duur moet zijn. Zeker niet als ze een standaard flash erop zetten als je de ECU opstuurt. Moet dan toch mogelijk zijn om de geflash-te ECU te kopiëren met de juiste apparatuur. Kan dan een stuk goedkoper.

Iemand hier ervaring mee?

Wai_So_Dim

MF'er
12 jun 2016
229
41
36
Zwartsluis
Ik heb mupo vering op een 2014 model. hij komt wel los als ik hard aan het gas hang, is dan wel een bewuste keuze:]
Kan me wel herinneren dat op een demo model deze wat eerder kwam. Was misschien nog even wennen, maar dat weet ik niet zeker.
Wheelies maken kan zeker, maar je ligt zomaar niet per ongeluk op je rug.

Kom regelmatig geflashte ECU's tegen. Ben benieuwd wat het verschil is. Ik snap echter niet dat het zo duur moet zijn. Zeker niet als ze een standaard flash erop zetten als je de ECU opstuurt. Moet dan toch mogelijk zijn om de geflash-te ECU te kopiëren met de juiste apparatuur. Kan dan een stuk goedkoper.

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb mijn mt10 laten afstellen op de testbank bij druijf racing voor 300€. Geen idee of hij het nog voor dat geld doet maar je kan hem altijd even een berichtje doen natuurlijk

24 mrt 2015
311
24
Amsterdam
Het grootste verschil tussen de vroege en de latere versies vond ik nog de afstellingen. Het 2013/2014 model is een stuk onrustiger op lage snelheden/toeren, op sommige momenten tot aan het zenuwachtige toe. Ik had destijds een demo rit gedaan op een 2017 (nieuwe) model en die reed super smooth i.v.m. de eerdere modellen, daar had ik toen het budget niet voor over en daarom een test rit gedaan op een 2016 model, met TCS/ABS. Die toevoegingen deden me niet zoveel, maar de handling op lage snelheden/toeren vond ik een stuk prettiger dus dat is hem geworden. De vering is op alle standaard modellen ondermaats dus heb ik besloten om die begin dit jaar maar in te ruilen op een SP :]

Ik heb op beide een standaard ECU gehad dus weet niet tot in hoeverre je de eerdere modellen met een flash "beter" kunt laten rijden..

• Like

KawaKip

MF'er
28 okt 2014
73
10
Poortugaal
Van de week heb ik dus bijna mijn MT09 de vangrail in gereden. Ik zat in een flauwe bocht en was aan het accelereren. Daarna kreeg ik de bekende "tank slapper" waardoor ik in plaats van naar rechts, rechtdoor ging. Ik weet niet of het door een hobbel in de weg kwam of omdat ik een kleine wheelie maakte (Niks gevoeld). Maar ik heb het gelukkig overleefd al heeft de motor wel wat stuk gras meegenomen.

Het is niet de eerste keer dat ik dit mee maakt, het was bij de andere keren heel licht. Zou dit aan de vering kunnen liggen?

Oh en buiten dat, heb ik mijn EURO4 Akrapovic aangepast zodat de DB uitneembaar is. Wat weer prettig is voor onze Duitse ritjes.

Bijlagen

• Like
Waarderingen: Disker

Bitaktus_Snellus

MF veteraan
16 jan 2004
14.696
16
37
Roden
Bezoek site
Van de week heb ik dus bijna mijn MT09 de vangrail in gereden. Ik zat in een flauwe bocht en was aan het accelereren. Daarna kreeg ik de bekende "tank slapper" waardoor ik in plaats van naar rechts, rechtdoor ging. Ik weet niet of het door een hobbel in de weg kwam of omdat ik een kleine wheelie maakte (Niks gevoeld). Maar ik heb het gelukkig overleefd al heeft de motor wel wat stuk gras meegenomen.

Het is niet de eerste keer dat ik dit mee maakt, het was bij de andere keren heel licht. Zou dit aan de vering kunnen liggen?

Oh en buiten dat, heb ik mijn EURO4 Akrapovic aangepast zodat de DB uitneembaar is. Wat weer prettig is voor onze Duitse ritjes.
Dat kan zeker aan de vering liggen.

Het kan verergerd worden door een verkeerde houding/belading/gasreactie. Vuil/hobbel/nattigheid werkt ook niet mee. Oude of versleten banden/verkeerde bandenspanning, etc.

KawaKip

MF'er
28 okt 2014
73
10
Poortugaal
Dat kan zeker aan de vering liggen.

Het kan verergerd worden door een verkeerde houding/belading/gasreactie. Vuil/hobbel/nattigheid werkt ook niet mee. Oude of versleten banden/verkeerde bandenspanning, etc.
Ja de banden zijn aan vervanging toe, dit wordt deze week gedaan (S22R). Maar ik merk ook op hobbels dat hij heel erg "Bounced". Ik had dit bij mijn vorige motor nooit, daar was de vering vrij stug wat ik prettiger vond.

Weet niet of dit normaal is voor een MT09?

24 mrt 2015
311
24
Amsterdam
Ja de banden zijn aan vervanging toe, dit wordt deze week gedaan (S22R). Maar ik merk ook op hobbels dat hij heel erg "Bounced". Ik had dit bij mijn vorige motor nooit, daar was de vering vrij stug wat ik prettiger vond.

Weet niet of dit normaal is voor een MT09?
Standaard MT09 vering is niet fantastisch. Wederom van een hoop verschillende factoren afhankelijk, los van al die factoren blijft het een van de punten waar op bezuinigd is bij de motor..

Disker

MF'er
26 apr 2015
219
33
Nou nog steeds geen MT-09 hier :(

Ze wachten nog steeds op het RDW voor een kenteken, 2 weken geleden is de motor bij een keuringstation geweest. Begin het nu wel een beetje irritant te vinden gezien ik de motor voor woon/werk verkeer gebruik en ze aangaven dat het maximaal een week kon duren.

Heb een kleine aanbetaling gedaan van 250. Als het nog lang duurt dan zoek ik wel een andere.

Ik wacht het nog even af.....

Edit: Blijkbaar hebben ze al wat papieren binnen van andere motoren, die van mij zat er niet bij. Komt waarschijnlijk morgen, helaas werken de kentekenboeren dan niet. Dus heb mijn motor hopelijk aankomende maandag of dinsdag. Alles was al wel gecheckt en er zit een nieuwe achterband op.

Laatst bewerkt:

Disker

MF'er
26 apr 2015
219
33
Afspraak bij de veringboer staat al vast voor over 2 weken, zal waarschijnlijk Ohlins voor (veren)/achter worden of andreani (cartridge) voor en wilbers achter.

Nu alleen kijken wat ik met de ECU ga doen, heb geïnformeerd bij Druijf Racing, kost mij 350 euro.
MVS Racing doet alleen via een PCV en geen flash voor de MT.

Ruud is natuurlijk ook een optie maar dat is 3 uur rijden voor mij.....

Opsturen wil ik ook wel doen (wintertijd), ziet er goed uit en alleen maar goede dingen over gehoord, misschien alleen nog even afstellen op de bank naderhand, wat een waslijst aan dingen (is dit ook hier ergens in NL mogelijk?)

Iemand nog andere goede ervaringen m.b.t. het flashen en afstellen? Wel de restricties eruit, mooiere vermogens afgifte en geen snatchy gasrespons. Een aantal PK erbij is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Moet alleen even kijken of ik de AKRA wil houden (2x flashen is natuurlijk nuttenloos), mijn oog valt toch echt op een Arrow Thunder Carbon en de Termi volledig zwart van voor tot achter :9 Uitlaat Termignoni Volledig systeem Carbon met e-keur - YAMAHA MT 09 (2014-2017)

Wai_So_Dim

MF'er
12 jun 2016
229
41
36
Zwartsluis
Afspraak bij de veringboer staat al vast voor over 2 weken, zal waarschijnlijk Ohlins voor (veren)/achter worden of andreani (cartridge) voor en wilbers achter.

Nu alleen kijken wat ik met de ECU ga doen, heb geïnformeerd bij Druijf Racing, kost mij 350 euro.
MVS Racing doet alleen via een PCV en geen flash voor de MT.

Ruud is natuurlijk ook een optie maar dat is 3 uur rijden voor mij.....

Opsturen wil ik ook wel doen (wintertijd), ziet er goed uit en alleen maar goede dingen over gehoord, misschien alleen nog even afstellen op de bank naderhand, wat een waslijst aan dingen (is dit ook hier ergens in NL mogelijk?)

Iemand nog andere goede ervaringen m.b.t. het flashen en afstellen? Wel de restricties eruit, mooiere vermogens afgifte en geen snatchy gasrespons. Een aantal PK erbij is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Moet alleen even kijken of ik de AKRA wil houden (2x flashen is natuurlijk nuttenloos), mijn oog valt toch echt op een Arrow Thunder Carbon en de Termi volledig zwart van voor tot achter :9 Uitlaat Termignoni Volledig systeem Carbon met e-keur - YAMAHA MT 09 (2014-2017)

opsturen en daarna fine tunen op de bank is natuurlijk dubbel werk, met mijn 09 heb ook gedacht aan opsturen maar dan krijg je natuurlijk gewoon een standaard mapping erop. op de testbank heb je een echte custom map en ik ben zelf dik tevreden met mijn woolich tune van druijf

• Like
Waarderingen: Disker