Cardan Olie Grijs

30 okt 2017
8
0
Tijdens het vervangen van mijn cardanolie schrok ik van de kleur van de oude olie. De olie was grijs en stonk behoorlijk. Hieronder een foto voor de kleur:

1403079

Ik ben met een magneet door de oude olie heen gegaan om wat te magneetvissen en heb daarbij gelukkig niets gevangen. Geen metaal spaanders dus. Verder was de vuldop heel licht aan het tranen. Het zouden dus twee dingen kunnen zijn, vocht dat via de vuldop is binnengedrongen of metaal slijpsel. In het geval dat het metaal slijpsel is hoe schrikbarend is dit dan?

De olie is ruim twee jaar oud, in die tijd is er zo'n 15.00km mee gereden. de vorige keer dat ik hem verving kan ik me niet herinneren dat de olie er gek uit zag. Ik had de motor toen pas nieuw, dus geen zicht op hoe oud de olie toen was. De motor is een Honda VT 500 uit 83.

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van denken.

Bedankt!

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
487
85
Deventer
Cardan, hypoide olie stinkt altijd. Dat is geen graadmeter voor de afname van de kwaliteit. Het grijze zou kunnen komen door wat slijpsel van het gebruik. Als het cardan geen o ermatife speling of bijgeluiden geeft zou ik me geen zorgdn maken.
Wat mij aan de foto opvalt dat de olie er als een soort gel, en dus veel dikker dan olie, uitziet.

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.650
116
33
Almere
Vocht en hele oude olie?

Bakolie gaat in mijn ervaring echt wel meer stinken na gebruik. Nee het ruikt vers ook niet lekker.

Goed doorspoelen, nieuwe (juiste) olie er in en conform interval weer vernieuwen.

Metaal slijpsels, hoe klein gemalen ook, blijven magnetisch. Als er niets aan een sterke magneet zit zal het wel meevallen.

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.862
112
hardinxveld-giessendam
behalve als het metaal niet magnetisch is zoals aluminium of RVS. gewoon even wat olie in een glazen pot doen en een paar dagen laten staan. als het metaaldeeltjes zijn zakken ze snel genoeg uit en zie je verschillende lagen ontstaan.

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.650
116
33
Almere
Aanname van mijn kant, maar is rvs niet zwaar ongeschikt als tandwiel op cardan aandrijving?

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.862
112
hardinxveld-giessendam
niet alleen tandwielen kunnen slijten een lager kan ook los komen en door de zitting gaan draaien en dan komt er dus of materiaal van de lagerschaal af of van de behuizing en dat is lang niet altijd magnetisch metaal. en er zijn nog veel meer dingen die mis kunnen gaan waardoor verschillende metaaldelen elkaar raken en gaan slijten en dat vind je dan allemaal terug in de olie en is wel degelijk een goede reden voor onderzoek en herstel.
en aluminium en RVS zijn maar voorbeelden er zijn veel meer metalen en metaal legeringen die niet magnetisch zijn maar wel gebruikt kunnen worden in een cardanconstructie.

• Like
Waarderingen: ex-motorloos

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.770
405
Zeeuws Vlaanderen
Als het vrijdag was zou ik denken "da's een geintje die foto"
Heb al heel wat meuk uit diverse aftap punten zien komen , maar.. dit kleurtje..

Zou inderdaad een beetje in een potje laten staan om te laten bezinken..
Het glinstert een beetje als "aluminium" .. -kweethetniet- ...

Prippie

MF'er
19 jul 2018
71
29
Als het vrijdag was zou ik denken "da's een geintje die foto"
Heb al heel wat meuk uit diverse aftap punten zien komen , maar.. dit kleurtje..

Zou inderdaad een beetje in een potje laten staan om te laten bezinken..
Het glinstert een beetje als "aluminium" .. -kweethetniet- ...
Als ik mijn cardan olie vervang is die zwart van kleur..... keer op keer op keer is die zwart.

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.770
405
Zeeuws Vlaanderen
Als ik mijn cardan olie vervang is die zwart van kleur..... keer op keer op keer is die zwart.
Bij de motor , scooters .. die ik heb gedaan .. ook.. of oude-koffie kleur.. riekt een beetje..

Bij offroad auto's wel eens wat -schuim- van water tegengekomen

Maar .. grijs (?) .. en glinsterend .. zoals op de foto LIJKT..

nope..

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.770
405
Zeeuws Vlaanderen
Weer wat geleerd, ken het alleen als rood-kleurig / groen - kleurig / goud-kleurig ( als in, zoals -motorolie goud )

En , toegegeven.. ben zo kleuren-doof als je ze maar krijgt :)

Prippie

MF'er
19 jul 2018
71
29
Ah, merci!
Guzzi schrijft voor dat je Molybdeen aan de kardan olie toe moet voegen, maar dat is dus kant en klaar te koop.
Jip... gebruik het al een hele poos en het bevalt mij goed.
Het tandwielhuis in de achteras ziet er nog steeds uit als nieuw.. ik vervang deze olie dan ook jaarlijks samen met de motorolie.

30 okt 2017
8
0
Wat Ex-motorloos zegt: 'Wat mij aan de foto opvalt dat de olie er als een soort gel, en dus veel dikker dan olie, uitziet.'
Nu ik terugdenk, de olie leek inderdaad gelachtig. Misschien te verklaren door vocht wat in de olie terecht is gekomen en dan een emulsie heeft gevormd (soort mayo)?

Het achterwiel maakt in ieder geval geen gekke geluiden. Ik ga er even mee rond rijden en dan over niet al te veel tijd de olie nog eens verversen.

Ik heb de olie niet bewaard, dus kan 'm niet laten bezinken in een potje.

Bedankt voor de reacties!